مقالات

طرز تهیه کافه لاته زعفرانی

شنیدن کلمه «لاته زعفرانی» شاید کمی تعجب آمیز باشد؛ اما برای کسانی که در شهرهای جنوبی یا شهرهای تولید کننده زعفران زندگی می‌کنند، قهوه زعفرانی نوشیدنی جدیدی نیست. در صورتی که ممکن است برای مردم دیگر شهرها، یک نوشیدنی جدید و کنجکاوکننده باشد. به تازگی، بعضی کافه‌ها این نوشیدنی با طبع گرم و شیرین را در منوی خود قرار داده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه قهوه و لاته زعفرانی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه قهوه زعفرانی

در ابتدا از قهوه زعفرانی شروع می‌کنیم، در تهیه قهوه زعفرانی، مراحل و نکاتی وجود دارد که پایه تهیه لاته زعفرانی هم خواهد بود. اول از همه باید یک واقعیت را بدانید. در دستور قهوه زعفرانی، به هیچ وجه از دانه‌های قهوه استفاده نمی‌شود. این نوشیدنی، به دلیل طبع گرمی که دارد، مورد علاقه اهالی جنوب کشور است. در تهیه این نوشیدنی فقط از زعفران دم‌ کرده استفاده می‌شود و بیشتر شبیه به چای زعفران است. قهوه زعفرانی به دلیل شیرینی خاص خود، یک نوشیدنی بسیار عالی برای کمی رهایی فکر از گرمای تابستان و دورهمی­های دوستانه خواهد بود.

این نوع قهوه، بیشتر توسط مردم شوش و شوشتر خوزستان تهیه می‌شود و یک نوع نوشیدنی بسیار اصیل و قدیمی در آن منطقه است. بر اساس رسم‌های قدیم، در مراسم خواستگاری، تعارف و میل کردن قهوه درست شده از زعفران، نشانه رضایت خانواده عروس از وصلت است.

 

مواد لازم برای تهیه قهوه زعفرانی

  • زعفران ساییده شده، 1 قاشق غذاخوری
  • هل ساییده شده، 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب، 1 پیمانه
  • شکر، 6 قاشق غذاخوری

در ابتدا زعفران و هل باید به خوبی ساییده شوند. برای همین، بهتر است که از دستگاه آسیاب کن مخصوص زعفران یا هاون دستی استفاده شود. نکته­ای که حائز اهمیت است، این است که مقدار این ماده باید به اندازه کافی باشد؛ نه کمتر و نه بیشتر، تا تغییری در طعم و رنگ به وجود نیاید.

سپس، این چهار ماده را در یک قوری با آب کافی ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. چون هدف، تهیه قهوه زعفران است، از یک قوری استفاده می‌شود. در غیر این صورت، می‌توان حتی یک فنجان را هم از آب جوش پرکرد و این ماده را با آن ترکیب کرد. سپس باید پارچه‌ای روی قوری یا فنجان قرار داد تا دم بکشد. حدود 4 تا 5 دقیقه تا دم کشیدن کامل نیاز است. باید اضافه کرد که تهیه این نوع قهوه خیلی راحت و سریع است و برای تهیه این مدل نوشیدنی، نیازی به دستگاه خاصی نیست.

فقط یک نکته مهم را باید در نظر داشت و آن این است که نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه زعفرانی در روز، توصیه نمی شود، زیرا به دلیل طبع گرم بالای زعفران، نوشیدن زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد.

طرز تهیه کافه لاته زعفرانی

حالا به سراغ طرز تهیه کافه لاته زعفرانی می‌رویم. کافه لاته زعفرانی، دقیقاً همان مراحل تولید قهوه لاته را دارد، با این تفاوت که مرحله ریختن زعفران، به آن اضافه می‌شود. بهترین قهوه مناسب برای لاته زعفرانی، قهوه اسپرپو است. اسپرسو به دلیل طعم تلخ و طبع خود، با زعفرانی همخوانی داشته و از این رو، می‌تواند یک نوشیدنی فوق‌العاده باشد.

در ابتدا باید طرز تهیه لاته را یاد گرفت. مواد لازم برای تهیه لاته شامل موارد زیر است:

  • شکر، به اندازه لازم
  • پودر قهوه اسپرسو ( دو فنجان اسپرسو)
  • آب جوش ( به اندازه دو فنجان)
  • شیر سرد، 4/3 فنجان
  • زعفران، 4/1 قاشق چای‌خوری

 

اگر در خانه، دستگاه اسپرسوساز دارید، به راحتی می­توانید اسپرسو را درست کنید؛ اما اگر هم ندارید، مشکلی وجود ندارد. با این روش می­توانید اسپرسو را آماده کنید:

قهوه اسپرسو را در دستگاه ریخته و آن را آماده کنید. سپس باید به سراغ شیر فوم دار بروید. با استفاده از اسپرسوساز، به‌راحتی می‌توان این نوع شیر را آماده کرد؛ اما اگر اسپرسوساز نداشتید، خیلی مهم نیست. فقط شیر باید سرد باشد.

سپس باید زعفران را دم کرده و به ترکیب قهوه اضافه کنید. در آخر شیر هم باید اضافه شود. نکته مهم این است که برای تهیه لاته زعفرانی، حتماً نیاز است که زعفران با آب جوش دم بکشد.

البته برخی به شیر، چند قالب کوچک یخ را هم اضافه می‌کنند. مرحله آخر هم تزئین روی لاته است که می‌توان انواع شکل‌های مختلف مانند قلب را روی آن درآورد.

تهیه قهوه لاته زعفرانی خیلی ساده است. حتی بدون دستگاه هم می‌توان آن را تهیه کرد. برای کسانی که به دنبال طبع گرم و شیرین هستند، این نوشیدنی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. فقط نکته مهم این است که تمام مواد اولیه باید باکیفیت باشند؛ به ویژه باید در خرید زعفران که اصلی‌ترین ماده این دستور است، دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 6 =