مقالات

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

شیرینی و زعفران، دو خوراکی و ادویه­‌ای هستند که نمی­توان از آن­ها به راحتی گذشت. شیرینی روی هر میزی که باشد، به آدم چشمک می­زند. زعفران هم، طعم و رنگ  هر غذایی را خوشمزه و متفاوت­تر می­کند. از زعفران در تهیه انواع غذاها و دسرها استفاده می‌شود و طعم آن را متفاوت می‌کند. به ‌عنوان مثال، پاناکوتا زعفرانی یکی از این دسرها است که طرفداران زیادی دارد. حال در این مطلب، می‌خواهیم با استفاده از زعفران، یک نوع شیرینی درست کنیم و آن شیرینی زعفرانی است. کسانی که اهل خوردن شیرینی هستند، می‌دانند که این ترکیب چقدر خوشمزه است. خبر خوب این است که هر کسی می‌تواند این نوع شیرینی را در خانه خود درست کند؛ اما نیاز است که از قبل، کمی با اصول شیرینی‌پزی آشنا باشد. با دستور تهیه شیرینی زعفرانی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

مواد لازم

اولین مرحله در هر دستور پختی، تهیه مواد لازم و اولیه است. مواد اولیه برای تهیه شیرینی زعفرانی شامل موارد زیر است:

  • آرد، 2 لیوان
  • شکر، 4/3 لیوان
  • تخم مرغ، 2 عدد
  • زعفران، 2 قاشق غذاخوری
  • روغن، 2/1 لیوان
  • بکینگ پودر، 4/1 قاشق چای خوری
  • وانیل 8/1 قاشق چای خوری
  • نمک 4/1 قاشق چای خوری
  • نارگیل، پسته و گردو، به مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی زعفرانی

ابتدا در یک ظرف، روغن و زعفران را با هم داغ کنید. سپس شکر را درون ظرف ریخته و کاملا هم بزنید. این هم زدن باید تا جایی ادامه پیدا کند که شکر آب شود. سپس تخم مرغ‌ها را اضافه کرده و هم بزنید. در این مرحله، مایه اولیه شیرینی تشکیل می‌شود؛ اما باید آن را به‌خوبی هم بزنید. اگر همزن برقی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید؛ در غیر این صورت، باید با سرعت زیاد، همزن را داخل ظرف بچرخانید تا مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

 

سپس یک ظرف دیگر بردارید و در آن، آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم ترکیب و سپس الک کنید. دقت داشته باشید که الک باید به خوبی انجام شود و هیچ ماده سفت کوچکی از آن عبور نکند. سپس ترکیب الک شده را به مایه تخم مرغ و شکر اضافه کنید و دوباره، به خوبی، بهم بزنید. این مرحله را باید تا جایی انجام دهید که مایه‌ای خمیری از آن به دست بیاورید. در اینجا مایه شیرینی شما کاملا آماده شده است. حالا نوبت پخت آن در فر است؛ اما قبل از آن، می‌توانید چند طعم دیگر را به شیرینی خود اضافه کنید.

شیرینی زعفرانی نارگیلی یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی زعفرانی است. برای تهیه چنین شیرینی فوق‌العاده‌ای، کافی است تا بعد از اضافه کردن شکر و تخم مرغ و کمی هم زدن آن، پودر نارگیل تازه و با کیفیت را به آن اضافه کنید. البته برخی توصیه می‌کنند که زعفران را بعد از پودر نارگیل اضافه کنید؛ اما نکته مهم، ترکیب درست و همچنین خوب و کامل بهم زدن آن‌ها است.

طرز تهیه شیرینی زعفرانی گردویی و پسته‌ای نیز مشابه هم است و کافی است گردو یا پسته‌ی خرد شده یا پودر شده را به ترکیب شیرینی اضافه کنید. بعد از اینکه خمیر آماده شد، به سراغ فر بروید. فر را روشن کرده و اجازه دهید تا در دمای 180 درجه، کاملاً گرم شود. البته قبل از داغ شدن کامل، لازم است با روغن یا کره حیوانی، کف سینی فر را کاملاً چرب کنید.

حال به مرحله‌مهم تهیه این شیرینی می‌رسیم. با استفاده از یک قاشق، قسمت‌های کوچک خمیر را برداشته و آن را به شکل‌های مختلفی دربیاورید؛ دایره‌ای، مثلثی یا هر شکل دیگری که علاقه دارید. برای این کار می‌توانید از قالب‌های آماده مخصوص این کار استفاده کنید. سپس این شیرینی‌های کوچک را کنار هم قرار دهید. تا اینجا، شیرینی‌های شما شکل بسیار ساده‌ای دارند؛ اما می‌توانید با گردو یا پسته نیز روی آن‌ها را تزئین کنید.

برای تهیه شیرینی زعفرانی پسته‌ای یا گردویی باید حواستان باشد که گردوها و پسته‌ها به دو نیم تقسیم شوند. از آنجا که شیرینی‌ها کوچک هستند، اندازه بزرگ‌تر آن‌ها، جلوه مناسبی ندارد. همچنین لازم است از زعفران مرغوب برای تهیه آن استفاده شود تا طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

 

لازم به ذکر است که دست شما در تهیه شیرینی زعفرانی خانگی باز است و می‌توانید آن‌ها را با انواع تنقلات تزیین کنید. برای خوشمزه‌تر شدن شیرینی زعفرانی، می‌توانید از کره گیاهی یا روغن حیوانی استفاده کنید؛ مسئله‌ای که متأسفانه بعضی شیرینی‌پزی‌ها به آن دقت نمی‌کنند.

تهیه کردن شیرینی زعفرانی بدون فر

اگر فر در دسترستان قرار ندارد، می‌توانید شیرینی زعفرانی بدون فر را تهیه کنید. برای این کار لازم است از یک قابلمه و پایه استیل استفاده کنید. استفاده از پایه استیل باعث می‌شود تا بین شعله و قابلمه، فاصله بیفتد. ابتدا کف قابلمه را با کمی روغن چرب کنید. سپس آن را روی شعله پخش کن یا پایه قرار دهید. دقت داشته باشید که شعله باید خیلی کم باشد. شعله زیاد گاز، می‌تواند باعث سوختگی سریع شیرینی به ویژه بخش پایین آن شود. سپس می‌توانید در قابلمه را با فویل پیچیده و روی آن قرار دهید. بعد از گذشت 20 دقیقه، شیرینی شما آماده است.

نتیجه‌گیری

زعفران از محبوب ترین ادویه‌های ایرانی است که در تهیه انواع خوراکی‌ها کاربرد دارد. طرز تهیه ساده، آماده شدن در سریع‌ترین زمان و از همه مهم‌تر، خوشمزه بودن آن، باعث شده تا این نوع شیرینی، طرفداران زیادی به دست بیاورد. امیدواریم شما هم، این شیرینی را در منزل تهیه کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 20 =