مقالات

زعفران تقویت کنده سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا و آنفولانزا

شاید بسیاری زعفران را فقط بخاطر رنگ و طعم آن استفاده کنند؛ اما باید بدانید که این ادویه قبل از آن که یک طعم دهنده­ی محبوب باشد، دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است. در طب سنتی برای زعفران خواص زیادی نقل شده است که از جمله­ی آن می­توان به رفع کسالت و افسردگی، بهبود تنفس، کاهش درد در زمان قاعدگی، بهبود بنیه، بهبود حافظه و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. زعفران دارای مقادیر زیادی ترکیب بیوشیمیایی و ویتامین­های مختلف است که خواص زعفران ، این گیاه درمانگر را به آن می­دهند. زعفران شامل موادی مانند کاروتنوئیدها، سافرانال، کروسین، آنتی اکسیدان­ها و ویتامین­هایی مانند ویتامین­های گروه ب (ب1، ب2و ب6) و مقادیر زیادی ویتامین ث است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. زعفران با تحریک پاسخ سریع سلولی می­تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و در درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری­ها و تکثیر ویروس ­ها در بدن تاثیر زیادی دارد.

تاثیر زعفران در پیشگیری از کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت ویژه­ای پیدا کرده است. از آن جایی که هنوز درمانی قطعی برای کووید 19 و از بین بردن ویروس کرونا اعلام نشده است، پزشکان پیشنهاد می­کنند تا با مصرف ویتامین­ها و مواد طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم تا در صورت مواجهه با این ویروس، بدن توانایی مقابله با آن را داشته باشد. با توجه به این موضوع مصرف زعفران می­تواند در زمینه­ی جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک کند و جایگزین یا مکمل خوبی برای قرص­های ویتامین باشد که به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک شایانی می­کند.

لزوم استفاده از زعفران اصل

با وجود خواص بسیاری که برای زعفران برشمرده می­شود، باید این نکته را در نظر داشت که مصرف بیش از حد آن (بیشتر از 5 میلی­گرم در روز و 5 گرم در ماه) ممکن است باعث مسمومیت، حالت تهوع، خونریزی و رقیق شدن خون شود و مصرف بیش از 20 گرم آن موجب مرگ آنی می­شود. پس به منظور بالابردن سیستم ایمنی بدن نباید در مصرف زعفران زیاده روی کرد. همچنین اطمینان داشتن از اصل بودن زعفران و دانستن قیمت روز زعفران از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه مصرف زعفران تقلبی نه تنها مفید نیست بلکه به شدت برای سلات مضر است.

آیا مصرف زعفران برای سرماخوردگی مفید است؟

همان طور که گفته شد، زعفران حاوی مواد مغذی و ویتامین­هایی است که به بهتر شدن سیستم ایمنی بدن کمک می­کنند. از آنجایی که میکروب­ها و ویروس­ها از ضعف سیستم ایمنی بدن برای حمله و ایجاد بیماری استفاده می­کنند، مصرف زعفران می­تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری­هایی از این قبیل کمک کند. از بیماری­های شایع در فصل زمستان می­توان به سرماخوردگی اشاره کرد که در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی و در صورت تماس کوتاه می­تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود و بدن را درگیر کند. سیستم ایمنی قوی اجازه­ی تکثیر را به ویروس نمی­دهد و آن را در همان ابتدا از بین می­برد.

ویروس کرونا یا کووید 19 که به سرعت در جهان شیوع پیدا کرده است نیز از ضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می­کند. با توجه به این که این ویروس جدید است، برخلاف سایر ویروس­های رایج مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، قابل تشخیص توسط سیستم ایمنی نیست و همین امر مبارزه با این ویروس را دشوارتر کرده می‌کند. با وجود این که پزشکان و محققان در پی یافتن درمانی برای این ویروس هستند و بیشتر کشورهای جهان در حال واکسینه کردن شهروندان خود هستند، همچنان اهمیت تقویت سیستم ایمنی مطرح است. با توجه به تاثیر زعفران در تقویت سیستم ایمنی، این گیاه دارویی می­تواند به مبارزه با ویروس کرونا و بهبودی پس از قرار گرفتن در معرض آن مفید باشد. آزمایش­ها نشان می­دهند که مصرف 10 میلی­گرم زعفران در روز می­تواند به سیستم ایمنی برای رویارویی با ویروس کرونا کمک کند. مصرف کنترل شده­ی زعفران در مقادیر کم نه تنها هیچ اثر منفی ندارد، بلکه می­ تواند مفید هم واقع شود.

نحوه استفاده از زعفران برای تقویت سیستم ایمنی

تقریبا همه با نحوه­ی مصرف زعفران در غذا آشنایی دارند. برای آزاد شدن بیشتر کروسین و رنگ و عطر بهتر معمولا زعفران را با یک ماده­ی خشک مانند قند می­سابند و سپس آن را دم می­کنند. دم کردن زعفران به طور معمول به دو صورت انجام می­گیرد؛ مقداری از زعفران آسیاب شده را در یک لیوان آب جوش ریخته و در آن را می­گذارند تا دم بکشد و در روش دیگر چند تکه یخ را روی زعفران سابیده شده می اندازند و اجازه می­دهند تا با آب شدن یخ­ها رنگ و طعم زعفران آزاد شود.

اما در مصارف دارویی بهتر است زعفران به صورت دم نوش و چای مصرف شود. برای این کار می­توانید از ابتکار خود استفاده کنید و مواد مغذی دیگری را نیز در دمنوش خود بگنجانید. به اندازه­ی سر قاشق چای خوری زعفران را در آب جوش بریزید و آن را برای مدتی، مانند دم کردن چای، روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن زعفران می­توانید به آن آب لیمو ترش تازه، گلاب یا دارچین اضافه کرده و نوش جان کنید.

سخن آخر

زعفران، ادویه‌ی ارزشمند ایرانی، علاوه بر طعم بسیار دلنشینی که به غذاها می‌دهد، می‌تواند در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر به‌سزایی داشته باشد. فقط باید به یاد داشته باشید که در مصرف زعفران زیاده روی نکنید زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض ناگواری برای سلامت شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =